Café vælgermøde i Helsinge 9. november

Andreas Jørgensen: I søndags var jeg efter folder uddeling ved Kvickly Helsinge, til Café vælgermøde i Helsinge Kulturhus. Det var arrangeret af ugeposten i samarbejde med de opstillede partier. Det var tænkt som et møde, hvor vælgerne kunne komme tæt på de opstillede kandidater og debattere kommunalpolitik.
Hvert parti havde selv stået for kage, og mange havde gjort noget ud af det. Der var lagt op til en hyggelig stemning.
Antallet af fremmødte må dog siges at kunne tælles på en eller to hænder, hvis man ikke tæller partisoldaterne med. Det er en tradition, at deltage som medlem af et parti og støtte op til vælgermøde, men jeg så gerne lidt flere deltog på offentlige debatmøder. Samme dag var der en håndboldkamp, hvor Nordsjælland Håndbold spillede. Det kunne måske forklare, at en del måske blev hjemme for at se sport. Mødet var ellers rigtig godt organiseret, frem for en klassisk paneldebat, var vi opdelt ved forskellige borde, med hver sit tema.
Ved mit bord beskæftigede vi os med familier og deres pendler udfordringer. Her kom jeg ind på nogle forslag: Prisen på offentlig transport er steget de sidste mange år, og da det gerne skulle være et alternativ til bilen, må vi arbejde på, at kommunen giver et tilskud til vores buslinjer og gerne togforbindelser. Vi kunne starte med vores interne busser, som kun kører i kommunen og er drevet af os. Det er noget man har gjort på Ærø og Fyn med gratis bustrafik! Det kunne være med til, at de stramme køreplaner blev overholdt, da tiden til billetteringen spares.
Så skal vi have flere afgange og linjer, nogle steder i kommunen er slet ikke dækket, men fjernet, hvilket gør en del folk i nogle landsbyer står uden transportmuligheder. Det gode ved de nye køreplaner er, at den passer, så man kan tage toget eller bussen når man skal videre fra stationen, og mange afgange køre med halv time drift om dagen. Det system skal vi gerne have gældende på flere linjer.
Da vi diskuterede pendler, der taget den lange transport til København og Hillerød, blev vi enige om, at målet må være, at få totaltiden ned! Det må kunne realiseres ved at supplere med “pendul-busser”, busser der kører fra A til B, uden mange stop. Det kunne sænke transporttiden væsentligt.
Lille Nord og Gribskov-banen, så jeg gerne blive ført sammen i Helsingør, det er konkret og enkelt og ville betyde flere afgange for samme pris! Noget som mange talte varmt for er, at vi skulle sørge for flere skinner/spor til lokalbanen, så togene undgår at vente på hinanden, når de skal krydse.
Mange kom desuden ind på en længe ønskede S-tog afgang fra Helsinge og videre til Hillerød.
Det er et klart ønske, og vi ved fra opgraderinger af vores togdrift, at det vil betyde en heftig passagertals stigning! Men det er en opgave, der ligger uden for byrådets beslutninger. Folketinget og DSB driver S-toget. Der skal tænkes togets hastighed, sporenes størrelse, blade på skinnerne, dyrene i skoven mv. – og hvad med det sidste stykke til Tisvildeleje?

Når man taler infrastruktur er det svært i Gribskov, at komme uden om det projekt, mange politiker har forelsket sig i. Det er motorvejens forlængelse til Hillerød og evt. videre til Helsinge.
Jeg understregede, at for hvert gang man bruger penge på projekter, der kun forbedre biltrafikkens vilkår, er det vigtigt samtidigt, at sætte penge af til at give den kollektive trafik et løft. Vi skal hele tiden arbejde på, at det skal være et bedre alternativ. Man må også huske, prisen for en motorvej og dens konsekvenser for klimaet! Det nye Nordsjællandske borgmester samarbejde skal presse trafikministeriet og folketinget for forbedring af vores infrastruktur. Om en motorvej virkelig kan sænke transport tiden for bilerne eller blot flytter proppen, er et spørgsmål, men bedre kollektiv trafik, er vigtigst!
Jeg kan godt se en fordel ved, at man bygger et ekstra spor på rundkørslen syd for Helsinge, så ventetiden sænkes ved kørsel nord på.
Inden debatten kom til at handle for meget om biler, spurgte jeg, hvad er det, det offentlige kan, som biler bliver udkonkurreret på? Arbejdstiden! Når du køre i en bil, er din opmærksomhed fanget på vejen, forhåbentligt! Det betyder at telefoner og computer ikke kan, eller må benyttes. Men det kan du i bussen og toget. Derfor skal vi gøre oplevelsen bedre i bus og tog for folk som arbejder på farten. Hvorfor sørger vi ikke for internet i alle vores tog og busser? Det er der i andre kommuner! Det kunne også være, at der manglede borde til computer og medbragte parirer og strømstik, så man også kunne oplade sin PC og telefon. Derved er rigtig mange bedre tjent med kollektiv transport!
En borger spurgte trist, hvordan vi forholder os til, at bussen alt for tit køre fra os, eller er forsinket?
En udfordring, jeg som pendler er alt for bekendt med. Man har en gang imellem muligheden, via rejseplanens App og hjemmeside, for at se hvornår toget eller bussen vil ankomme ved forsinkelser. Den service skal vi have flere chauffører til at benytte. Så diskuterede vi muligheden for, at man som S-togene placerede GPS’er i busserne, så man selv kan danne sig et billede af, hvor bussen er – og den næste du skal med!
Det helt afgørende er dog, at vi stiller langt strengere krav til Movia, når vi tilrettelægger driften; de skal overholde tidsplanen, og det skal der føres kontrol, så vi sikrer os, at de lever op til de forventninger vi stiller som kommune og som borgere skal de betaler for!
Selv med Movias rejegaranti, ved forsinkelser over 20 min, er der stadig udfordringer. De tilbyder en Taxi, som de refunderer regningen for. Du har 14 dage til at sende et brev. Selv i disse digitale tider skal du betale for brev, og der er en sagsbehandling på op til 14 dage. Det er mange penge for pendler, som måske er unge på SU, ældre kun med pension eller bare børnefamilier generelt. Taxier er ikke gratis, og selvom det er penge du får tilbage, kan det godt mærkes i økonomien. Refusionen dækker kun den strækning din første bus skulle tage og ikke, hvis du skal videre!
Er bussen 19 min forsinket, får du ikke en krone, selvom du en søndag står og skal vente på det næste tog eller bus, der køre en gang i timen. Vi lever vel nok på landet. Der er langt til Københavns A-busser, der kører hvert 5. min.
Ventesale berørte vi også. Mange er frustreret over den korte åbningstid, der særligt er hård i vinterperioden, hvor forsinkelser sker tit. Vi kunne ansætte flere, så åbningstiderne øges. Det ville også skabe job i samfundets interesse!
Som ung, lagde jeg vægt på, at vi mangler natbusser. Det er vigtigt, at unge kan komme sikkert frem og tilbage fra fester – og at alle Gribskov-borgere, der tager til koncert, teater mv. i Købehavn har mulighed for at komme hjem uden overnatning.
Nogle politiker bragte flex-busser på banen. En service, hvor du kan ringe til og få en vogn bragt ud til dig, der medtager andre passagerer og har en del vente tid. I min optik er de blot et supplement, til gode og faste ruter, du ved kommer. Du betaler med Dankort i flexbus, det ekskludere dem, der ikke kan bruge Dankort. De kører kun mellem 6 og 23 og der skal regnes med en upræcished på 15-45 minutter på ønskede ankomst tidspunkt. Er man fast pendler i et område, som kun er dækkes af Flexbus, skal du bestille mange dage i forvejen.
Jeg spurgte om vores kollektive trafiksystem bære præg af, at være styret af nogle som ikke selv bruger det, og derfor vil jeg invitere alle lokalpolitikere til selv at benytte det!

Jeg vil bringe budskabet fra et citat af en konservativ politiker: “Jeg er glad for det offentlige. Buser og toge er gode, flere af dem og afgange betyder, at der er mere plads på vejene, det gør mit arbejde lettere som tømrer”.
Jeg vil takke de borger, der dog mødte op og håber, det er en model som vi kan bruge igen i fremtiden.