I Gribskov Kommune er 153 borgere ramt af kontanthjælpsloftet

153 borgere har fået reduceret deres ydelse og ægtepar mistet hele den ene ydelse i november og disse tal ser ikke ud til at blive mindre for december. Som kommune kan man i henhold til gældende lovgivning prøve at hjælpe de borgere der rammes. Hvordan løses denne opgave i Gribskov kommune for de enlige forsørgere og familier, som skal klare sig for under det anbefalede rådighedsbeløb. Det kan man måske lige klare en måned eller to men heller ikke længere – yderst uanstændig tilgang til dem, der har det svært i forvejen. Hvilke muligheder har kommunen for at hjælpe disse borgere til billige boliger, som der ikke findes mange af i Gribskov?
Kontanthjælpsloftet er en falliterklæring og samfundsmæssig skandale, der sætter folk i en helt urimelig økonomisk situation, hvor de får meget svært ved at klare dagen og vejen, og måske ligefrem ender som husvilde, når de ikke længere kan betale deres husleje. Det hører sig ikke til i et moderne samfund at indføre fattigdom ved lov. Det er den helt forkerte politik i et samfund, der har rigeligt råd til velfærd for alle børn og voksne.
Derfor helt glædeligt hvis kommunalbestyrelsen klart og utvetydigt tager afstand fra kontanthjælpsloftet. Svar udbedes!
Jørgen Flyr, Enhedslisten
Krebs-kjæret 4, Udsholt