Skifergas og indkøb

Byrådsmødet d. 11. maj handlede om andet end et usagligt tilskud til Helsinge Realskole.
Det handlede også om indkøbs og udbudspolitikken, hvor vi fik vedtaget en opstramning på sociale og arbejdsklausuler, en præcisering af at vi satser på økologi og fair-trade, en opbakning af brug af kædeansvar samt en beslutning om at vi aktivt følger op på de krav vi stiller i vore kontrakter. Når vi skal bygge Gilleleje ny skole, skal vi ikke opleve historier om underbetaling og dårligt arbejdsmiljø, som vi har set på metroen.
Byrådsmødet handlede også om vort fælles miljø og grundvand. Et flertal på 16 mod 5 stemte for en henvendelse til miljøministeriet, hvor vi, sammen med Furesø og andre kommuner, anbefaler at standse efterforskning og eventuel udvinding af skifergas. Dette blev besluttet for at sikre vort grundvand, som reelt ville være i fare for forurening, hvis man begynder at udvinde skifergas i Nordsjælland.
Byrådsmødet handlede også om kortere åbningstid på rådhuset. Da jeg ikke kunne forstå, hvordan kortere åbningstid skulle være bedre service, stemte jeg imod, men blev nedstemt. Flertallet må stå til ansvar for at kortere åbningstid er lig med bedre service.

Michael Hemming Nielsen
Byrådsmedlem