Åbenhed i byrådet

Læserbrev til Frederiksborg Amts Avis.

Roskilde gør det, Næsted gør det, Århus, Ålborg, Viborg, Odense, Esbjerg, Hjørring, Høje-Taastrup, Lyngby-Taarbæk, Albertslund, Høje Taastrup, Odsherred, Holbæk, Karlundborg, Silkeborg, Jammerbugt, Syddjurs, Odder, Odsherred, Gulborgssund, Aabenraa, Tønder og mange flere, ja selv vore naboer i Helsingør og Halsnæs er med.

Jeg taler om at sende byrådsmøderne på nettet, så alle kan følge med. Jovist har vi radiostreaming, (Radio Kattegat og TDC) men med billede kan døve også følge med, og det vil styrke åbenheden og demokratiet i kommunen!
Det kan sendes live, så den proppede byrådssal kan skabe mere debat blandt borgerne, og argumenterne for en beslutning bliver synliggjort.
Journalister kan med fordel få mere frihed til at dække andre nyheder, og vi kan se møderne i arkivet ved lejlighed, et alternativ til byrådsdagsordenerne. Med det rigtige udstyr, kan vi også udnytte salen, til andre offentlige møder, så kan bl.a. hjemmeliggende følge med, og tænk engang hvis vi kunne sende videospørgsmål under spørgetiden? Borgmesteren betjener allerede mikrofonen under mødet, mon ikke vi kunne finde noget letbetjent udstyr.
Talerne kan desuden bruges til undervisningsmateriale, og gad vide om det kan spare noget dagsorden-papir?
Sidst vil jeg gerne svare på et modargument; ændrer live-streaming politikernes ageren i salen til teater og skaber lange debatter? Svaret er, erfaring fra andre kommuner viser, at politikerne fokuserer på politikken, frem for at de er på; desuden er møderne i teorien åbne, man kan som borger følge møderne i salen til den åbne del, nu er tiden kommet til vi udvider denne service.
Vi skal bruge teknologien, gøre det lettere at følge med i demokratiet og sørge for åbenhed i de politiske beslutninger, byråds TV, kan give mulighed for, at flere kan følge med.
Enhedslisten står for åbenhed og synlighed, og bliver jeg valgt ind, vil jeg kæmpe for dette!

Venlig hilsen
Andreas Jørgensen, 2. kandidat Enhedslisten, Granvej 33, 3200 Helsinge, tlf: 25722969