Social dumping i Gribskov kommune

Der er nogle i Gribskov, som vil indføre social dumping i løsningen af de normale opgaver.

Med det formål at gøre Gribskov attraktiv, vil man have folk der får kontanthjælp til at samle papir op på gader, pladser og ved parkeringspladser. Vel at mærke uden at få løn for arbejdet.

At samle papir, rydde op og gøre rent på offentlige pladser, er almindeligt arbejde for en vejmand. Gribskov kommune har haft ansatte til dette arbejde i mange år. Og i nogle år har arbejdet været udliciteret. Men det har stadig været arbejde der blev udført til normal løn. Derfor kan det kun betragtes som social dumping at sætte folk til arbejdet uden løn.

Jeg kan ikke se forskellen på at lade et par polske håndværkere ordne et tag til 50 kr. i timen, eller at Gribskov kommune sætter folk på kontanthjælp til at holde byen ren. I begge tilfælde bliver arbejdet udført til en pris langt under det normale i Danmark.

Jeg har begæret sagen i byrådet, så de andre partier får en tænkepause, inden de bestemmer sig for at stemme for eller imod.

Vi vil velfærden. Vi siger Nej til social dumping.

Michael Hemming Nielsen
Byrådsmedlem